En julmarknad i huseby,

Mamma och jag har pratat om att vi ska åka till huseby julmarknad hela veckan, vädret har ju inte varit det bästa och varken jag eller mamma har känt någon vidare lust att åka dit och trampa runt i leran och trängas bland alla människor. I dag planerar vi att åka dit en sväng och kika lite, det är ju trots allt uppehåll ute och det är sista dagen julmarknaden är. En traditionell julmarknad där allt handlar om hantverk, det är så fruktansvärt mysigt att gå där på kvällen när alla machaller brinner längs vägarna. Det är en mysig upplevelse och har bland annat blivit en tradition här hemma. Förra året blev det aldrig av att vi åkte dit, mamma jobbade och hade inte tid att åka.

Nu är det drygt två veckor kvar till första advent, snart är det dags att  skicka julkort och att hänga upp dem nya julgardinerna i mitt rum och pynta för fullo. Jag älskar det, den härliga stämningen här hemma, julmusiken som spelas på radiostationerna och i alla köpcenter. Jultomtarna som sitter inne i leksaksaffärer och tar emot barnens önskelistor, det är så mysigt. Jag blir varm inombords och får en lätt rysning längs ryggraden, jag fullkomligt älskar det. Nu är det snart dags för att köpa julklapparna också, det älskar jag också. Slå in paketen och pynta dem och göra dem personliga.

I år blir det även lite extra spexat, eftersom min kära barndomsvän Ellen och jag ska åka upp till göteborg och gå på lisebergsjulmarknad och titta, alla pratar ju om att så varför i hela världen ska vi missa det? Aldrig, det kommer bli jätte roligt och jag har absolut höga förväntningar och längtar dit som tusan, men snart så, allt som behövs är att mina pengar  ska komma och ett spikat datum. Jag hoppas att det blir av snart iallafall!

Mitt eviga julbak måste planeras snart med, jag tänker inte sitta med allt i sista sekunden i år igen. Vad är en typisk julkaka egentligen? Förutom pepparkakor och lussekatter menar jag då. Jag tänkte försöka på något lite svårare i år, något som jag aldrig har gjort förut, en julstubbe. Den påminner ganska så mycket om en rulltårta fast den är ganska långt ifrån det ändå, den innehåller väldigt mycket choklad. Dock är det ingenting barnen kan äta, denna bakelse innehåller alkohol. Jag får väl helt enkelt göra en utan och en med. Jag ska även göra lite små kakor, tårtan blir utesluten i år, det blir alldeles för mycket. Jag vet ju om att hela min släkt kommer bli besvikna men jag tror inte dem kommer att orka med tårta också.

Haha, nu sitter jag här och verkligen drömmer mig bort, hallå! Emily! Det är faktiskt en och en halv månad kvar till jul. Nu har jag fått reda på vad årets julklapp är; En upplevelse. Lite konstigt kanske, eller?

Kommentarer
Postat av: Emelie

jag har ett sjukt gott recept på julgodis.

med vit choklad och polkagris. ska leta upp det, så skickar jag det till dej. lovar att du inte kommer bli besviken :)

2008-11-13 @ 15:32:45
URL: http://pimme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0